Prof. dr hab. Maciej Gallas – śpiewak (tenor) oraz pedagog wokalistyki
Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, studiował wokalistykę w klasie śpiewu prof. Christiana Elssnera i prof. Adama Szybowskiego. Dyplom magistra sztuki uzyskał w 1998 roku. Swoje umiejętności doskonalił na kursach wokalnych w kraju i za granicą; regularnie kształcił się w systemie kursów wokalnych u prof. Hanno Blaschke w Monachium.
Działalność koncertową rozpoczął już na II roku studiów w roku 1994, wykonując dzieła oratoryjno-kantatowe oraz recitale liryki wokalnej. W 1997 roku (jako student V roku) zadebiutował na scenie operowej kreując Tamina w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta w Operze Krakowskiej. Szczególne miejsce w jego repertuarze zajmują kompozycje barokowe, wykonywane zarówno z towarzyszeniem zespołów grających na instrumentach historycznych, jak i orkiestr symfonicznych i kameralnych. W swoim repertuarze posiada wszystkie najistotniejsze partie bachowskie, na czele z partią Ewangelisty w Pasji wg św. Jana; wielokrotnie brał udział w wykonaniach: Pasji wg św. Jana, Pasji wg św. Mateusza, Wielkiej Mszy h-moll, Weihnachtsoratorium oraz licznych kantat J. S. Bacha. Może poszczycić się współpracą z renomowanymi zespołami muzyki dawnej, np.: Concerto Polacco (Warszawa), Arte Dei Suonatori (Poznań), Capella Cracoviensis (Kraków), Camerata Silesia (Katowice); jak również z zespołami filharmonicznymi (m. in. Białystok, Częstochowa, Katowice, Kraków, Opole, Rzeszów, Wałbrzych, Zabrze). Brał udział w czołowych festiwalach międzynarodowych, m. in.: Wratislavia Cantans, Muzyka w Starym Krakowie, Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy, Festiwal Muzyki Dawnej w Krakowie. Dokonał kilkunastu nagrań płytowych, wielu transmisji telewizyjnych i radiowych, m. in.: dla II programu Polskiego Radia.
W latach 2001-2002 współpracował z Operą Krakowską biorąc udział w przedstawieniach: Pajace R. Leoncavallo, Mozart i Salieri M. Rimski-Korsakow, Toreador A. Adam.
Przez 11 sezonów artystycznych (2004-2014) był solistą Krakowskiej Opery Kameralnej, w tworzeniu której brał udział i wystąpił w premierowym przedstawieniu inaugurującym jej istnienie, śpiewając partię Ernesta w Don Pasquale G. Donizettiego.
W 2008 roku zadebiutował w Operze Śląskiej biorąc udział w scenicznym wystawieniu Carminy Burana C. Orffa.
W 2004 roku rozpoczął działalność pedagogiczną, prowadząc klasę śpiewu solowego w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. G. Fitelberga w Chorzowie a następnie w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie. Wśród jego wychowanków są laureaci następujących konkursów wokalnych: Konkursu Wokalnego im. M. Karłowicza w Katowicach, Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Wokalistów im. S. Woytowicz w Jaśle, Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. B. Kostrzewskiej w Rzeszowie, Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. L. Różyckiego w Gliwicach, Konkursu Wokalnego im. M. Karłowicza w Krakowie, Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. F. Platówny we Wrocławiu, Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. K. Jamroz w Kielcach, Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego „Bella Voce“ w Busku Zdroju, Międzynarodowego Konkursu pieśni Artsong opus 2021- Organizator Fundacja Life & Art, Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. W. Żeleńskiego w Krakowie.
W 2004 roku obronił doktorat a w 2014 habilitację w dyscyplinie artystycznej: wokalistyka (stopnie naukowe uzyskane w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach). W 2022 roku uzyskał tytuł naukowy profesora w dyscyplinie: sztuki muzyczne.
Od 2008 wykłada na uczelniach wyższych oraz prowadzi działalność naukową. Jest autorem dwóch monografii oraz kilkunastu rozdziałów w monografiach wieloautorskich. Prowadzi kursy oraz warsztaty wokalne.
Obecnie prowadzi klasę śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie oraz wykłada w Uniwersytecie Rzeszowskim (Instytut Muzyki).