Maciej Gallas rozdział: "Twórczość R.de Boisdeffre"

autor: Maciej Gallas, rozdział: "Nieznana twórczość wokalno-instrumentalna Rene de Boisdeffre w kontekście wykonawczym na przykładzie utworów Dans la Foret op.41 i Messe de Notre-Dame de Sion op. 47" [w:]  "Śpiew: historia, praktyka, pedagogika", wyd. Polskie Stowarzyszenie Pedagogów Śpiewu i Akademia Muzyczna im. K.Lipińskiego we Wrocławiu red. B.E.Werner, P.Łykowski, Wrocław 2018

STRESZCZENIE

Moje działania, uwieńczone nagraniem płyty oraz napisaniem artykułu, wpisują się w nurt popularyzowania sylwetek nieznanych lub zapomnianych kompozytorów. Fonografia dzieł René de Boisdeffra powoli pojawia się w przestrzeni publicznej, natomiast piśmiennictwo w tym zakresie prawie nie istnieje (w języku polskim brakuje go zupełnie). Gdy w 2017 roku stałem się wykonawcą muzyki Boisdeffra, zainteresowałem się jego życiem oraz dokonaniami- i tak zrodził się pomysł napisania artykułu.

Kompozytor żył i tworzył w II połowie XIX w. we Francji. Pomimo trwającej wiele lat (od dzieciństwa) edukacji muzycznej, nigdy nie przejawiał zainteresowania uzyskaniem formalnego wykształcenia muzycznego. Jego styl kompozytorski uformował się na bazie dokonań Ch. Gounoda oraz C. Saint-Saënsa i nie zawiera tendencji postępowych. Cechuje go prosta harmonia i urokliwa melodyka. Komponował przede wszystkim muzykę kameralną oraz wokalno-instrumentalną (ponad 90 opusów): ody, sceny liryczne oraz biblijne, mszę, pieśni na głosy solowe z chórem. 

W moim artykule omawiam dwa utwory w kontekście wykonawczym:

1. Dans la Forêt (w lesie) op. 41- odę symfoniczną na tenor solo, chór mieszany i orkiestrę z 1888 r. Treścią utworu są miłosne rozterki młodego mężczyzny, przeżywane na tle przeobrażającej się, leśnej przyrody. Oda zbudowana jest z czterech części. Tenor wykonuje: recytatyw, arię, arioso oraz kilkakrotnie dialoguje z chórem. Artykuł zawiera autorskie tłumaczenie tekstu ody. 

2.Messe de Notre Dame de Sion op. 47. Msza pochodzi z 1890 r. Skład wykonawczy jest następujący: kwartet solistów, chór mieszany, orkiestra i organy. Msza jest w całości homofoniczna, posiada zwartą budowę i charakteryzuje się ładną melodyką.